Skriv ut
 
 
 
Bilde venstre hjørne

Inneklima

Lufta vi puster inn påvirker hvordan vi har det. Godt inneklima avhenger av materialene vi velger i innredning og møbler, av rengjøring, lufting og hva vi selv fyller lufta med.


Kilde: Grønn Hverdag og JM Stenersens Forlag.
 
Når innemiljøet er dårlig, kan kroppen reagere med overfølsomhet, irritasjon og andre plager som for eksempel hodepine, tretthet, svimmelhet, hoste, heshet, snue, tetthet, irritasjoner i øyne, tørr, irritert hud eller utslett. Mange forskere regner med at mye av økningen av astma og allergi skyldes økt forekomst av midd, muggsopp og bakterier og andre irritasjonsfaktorer i en del boliger. Dette kommer av for tette hus, for dårlig ventilasjon, for høy innetemperatur, tvilsomme materialer og dårlig renhold.
 
Tips
• Skru ned varmen til 20–22 grader. Jo varmere du har det, jo bedre trives midd, muggsopp og bakterier. Redusert temperatur sparer også energi.
• Skaff deg mikrofiberkluter. Klutene gjør rent uten at du trenger å bruke så mye som en skvett såpe i vannet.
• Velg eventuelt miljømerkede rengjøringsmidler, med minst mulig kjemikalier og parfymer.
• Innred huset slik at det er lett å holde rent.
• Fuktig støvtørring er bedre enn støvsuging som kan virvle opp mye støv. Sentralstøvsuger er et godt alternativ til de vanlige støvsugerne.
• Tobakksrøyk, parfymer og dyrehår er noen av de slemmeste irritantene for allergikere.
• Luft ut ordentlig 2–5 minutter minst to ganger daglig (sjokklufting).
• Tekstiler: Sjekk om sofaer og puter har vaskbare trekk. Velg gardiner som tåler vask. Mange nye tekstiler inneholder formaldehyd og andre allergifremkallende stoffer. Mye blir borte i vask.
• Vurder nøye alle materialer som blir brukt hvis du pusser opp. Unngå spesielt vegg-til-vegg-tepper og PVC-plast i gulvbelegg eller tapeter (vinyl).
• Hvis du skal male: Se etter miljømerkede produkter. Det finnes malingtyper på markedet som er merket med EUs miljømerke Blomsten.
 



<<  Tilbake

 

Gode tips i hverdagen